Pari lukua podcasteista

Riitta Siren, 27.8.2020

Organisaatioviestinnän airueiksi valjastetut branded podcastit ovat maailmalla kuumaa kamaa. Mutta miltä ne näyttävät meillä Suomessa numeroiden valossa? 

Radiomedian viime vuonna julkaistu raportti podcasteista kertoo, että noin miljoona suomalaista kuuntelee podcastejaLuvun voi olettaa tuosta kasvaneen – etenkin koronakevään jälkeen. Radiota kuunneltiin raportin mukaan yleensä aamuisin, kun taas podcasteja kuunneltiin viime vuonna etenkin iltaisin ja nimenomaan muiden toimintojen, vaikkapa urheilun ja kotitöiden ohella.

Kerroimme kuitenkin edellisessä kirjoituksessamme seuraavasti: Spotify kertoi huhtikuun 2020 lopun kirjeessään osakkeenomistajille, että kuuntelutapojen perusteella jokainen päivä näyttää viikonlopulta ja muutos näkyy erityisesti podcasteissa. Kun ihmiset jäivät kotiin, kuuntelu siirtyi aamusta myöhäisempään päivään ja mobiililaitteista ja autoista kotien äänentoistolaitteisiin.”  

Uskallamme siis väittää, että äänimedian kentällä on tapahtunut muutos, jossa kannattaa olla mukana. 

Suomalaiset podcast-kuuntelijat:

  • Podcasteja kuuntelevat yleisimmin 15-35-vuotiaat, ja näistä eniten 26-35-vuotiaat. Suomalaiset kuuntelevat mieluiten suomalaisia podcasteja, etenkin nuoremmissa ikäluokissa.  
  • Keskimäärin podcasteja kuunnellaan viikossa noin 82 minuuttia, ja joka neljännes suomalaisista aikoo lisätä tulevaisuudessa kuunteluaan. 
  • Podcasteja kuunnellaan, sillä niiden parissa halutaan ensisijaisesti viihtyä ja rentoutua. 32 prosenttia kuuntelee podcasteja myös halutessaan oppia uutta. 
  • Nettivideoiden, some-palveluiden ja podcastien osuus mediakulutuksesta ovat eniten kasvussa. 
  • Suomalaiset kuuntelevat mieluiten suomalaisia podcasteja. 

 

Lähteet:  

Radiomedian podcasttutkimus 2019

DNA, Digitaaliset elämäntavat, 2019 

https://www.johannessaukko.com/ 

 

Riitta Sirén on kokenut viestijä ja sisällöntuottaja. Podcasteissa Riitta viehättää se, että kerrankin on lupa syventyä.

riitta.siren@podiva.fi

Lue seuraavaksi

Viisi nopeaa: näin luot kuunnellun yrityspodcastin

Branded podcast on tehokas viestintäkanava, kunhan sen linkittää osaksi viestinnän kokonaisuutta ja viestintästrategiaa. Kiinnostava branded podcast syntyy näistä elementeistä: 1. Kerro vi...