Miten poikkeusaika muutti kuunteluamme

Mari Cadaut, 22.6.2020

Podcasteja kuunnellaan erityisen paljon työmatkoilla – busseissa, ratikoissa, autoissa. Ja yksin. Kun kevät 2020 laittoi työpaikat kiinni ja ihmiset jäivät kotiin, se näkyi podcastien kuuntelussa. Eri alustat raportoivat kymmenien prosenttien laskua kuunteluluvuissa, kun arki muuttui.

Spotify kertoi huhtikuun lopun kirjeessään osakkeenomistajille, että kuuntelutapojen perusteella jokainen päivä näyttää viikonlopulta ja muutos näkyy erityisesti podcasteissa. Kun ihmiset jäivät kotiin, kuuntelu siirtyi aamusta myöhäisempään päivään ja mobiililaitteista ja autoista kotien äänentoistolaitteisiin. Tahmean alun jälkeen kuuntelut lähtivät poikkeustilan jatkuessa jälleen nousuun, ja vaikuttaisi siltä, että maailmanlaajuisesti kodeissa alettiin kuunnella podcast-sarjoja myös yhdessä.

Kun arki on alkanut normalisoitua ja viimeisetkin etätyöläiset palaavat toimistoille alkusyksystä, podcastien kuuntelu on todennäköisesti muuttunut pysyvästi. Poikkeusajan kuuntelutottumukset kulkenevat mukana myös normaalissa arjessa. Muutokset saattavat näkyä esimerkiksi siten, että liikenteessä ja lenkeillä kuunnellaan työ- ja harrastussisältöjä ja kodeissa yhdessä hittisarjoja. Joka tapauksessa podcastit selvisivät kevään erikoisesta arjesta voittajina.

Poikkeusaika muuten lisäsi myös maailmanlaajuista tarjontaa sadoilla tuhansilla uusilla podcasteilla. Hyvin tuotettu ja kiinnostava sisältö on siis yhä tärkeämpää, jotta yrityksen podcast erottuu massasta.

Siinä me voimme auttaa!

 

Lue lisää:

CNN

Forbes

 

 

 

Mari Cadaut on Podivan perustaja ja intohimoinen viestinnän ammattilainen. Podcastinsa Mari kuluttaa työmatkoilla ja siivotessa.

mari.cadaut@podiva.fi

Lue seuraavaksi

Viisi nopeaa: näin luot kuunnellun yrityspodcastin

Branded podcast on tehokas viestintäkanava, kunhan sen linkittää osaksi viestinnän kokonaisuutta ja viestintästrategiaa. Kiinnostava branded podcast syntyy näistä elementeistä: 1. Kerro vi...