Mikä yhdistää kaikkia hyviä podcasteja?
Hyvän podcastin tunnistaa sitoutuneesta yleisöstä. Mutta miten branded podcast löytää sitoutuneen yleisön? Kysymys ei ole triviaali; yrityksen oman podcastinkin täytyy ansaita kuuntelukertansa, oli kyse sitten asiakkaista, vaikuttajista tai yrityksen omasta väestä.
Branded podcast nousee kovaa vauhtia kiinteäksi osaksi yritysten omaa mediaa. Sen tekeminen ei ole verkkokirjoitusten tapaan lähes kustannuksetonta tai yhtä nopeaakaan. Niinpä podcastin tavoittavuutta seurataan monesti tarkemmin kuin kirjoitettuja verkkosisältöjä. Kokosimme tärkeimmät vinkit kuulijoita keräävän podcastin rakentamiseen.
Tai oikeastaan – tärkeitä vinkkejä on oikeastaan yksi.
Valitse kohderyhmäsi, tunne se ja tee kohderyhmääsi kiinnostavaa sisältöä.
Kuulostaa melkoiselta itsestäänselvyydeltä, eikös? Totuus on kuitenkin, että monesti kohderyhmä jää aivan liian helposti taka-alalle silloin, kun ruvetaan miettimään, mitä yritys haluaa itsestään kertoa.
Näin käy myös podcast-projekteissa. Siksi kehotamme asiakkaitamme usein projektin edetessä palaamaan perusharjoitukseen. Mene kohderyhmän nahkoihin ja pohdi: olemmeko kertomassa asiaamme kuuntelijoillemme vai kuuntelijoista huolimatta?
Vasta kohderyhmän valinnan ja ymmärryksen jälkeen tartutaan podcastin konseptiin. Kiinnostava podcast voidaan rakentaa monella tavalla. Se voi olla suuri äänituotanto tai yksinkertainen nauhoitettu ja editoitu spontaani keskustelu. Paneelikeskustelu, dialogi, haastattelu, monologi, tarinankerrontaa, jatkonovelli; mistä sitten tietää, millä konseptilla saa parhaan kuulijapohjan?
Muoto riippuu aiheestasi, ja – tiedät kyllä – kohderyhmästäsi.
Viihdytä kuulijaasi
Kiinnostava podcast on aina viihdyttävä. Niinpä konseptoinnissa on mietittävä, millaisen sisällön parissa podcastin tavoiteltu yleisö viihtyy. Kaksi-kolmekymppiset boss girlit haluavat ehkä kuunnella toisten samanlaisten innostavia monologi-menestystarinoita, viisikymppiset ekonomit taas saattavat viihtyä paremmin vertaisasiantuntijoiden tietopitoisen keskustelun parissa.
Taas on tunnettava kohderyhmänsä.
Ole pirun sinnikäs
Lopuksi on hyvä muistaa: Podcast ei ole booty call, vaan vakituinen suhde. Kokonaisuuden ja yleisön rakentamisessa pitää olla sinnikäs ja antaa aikaa tuotantokausi, ehkä kaksi. Olethan tekemässä sisältöbrändiä, joka nousee siivilleen ja elää omaa elämäänsä organisaatiosi kyljessä.
Siinä olemme valmiina auttamaan sinua – ota yhteyttä ja jutellaan!
Lue lisää kohderyhmistä: Uskalla ajatella pienesti: mikrovaikuttaminen branded podcastin avulla