Uskalla ajatella pienesti: mikrovaikuttaminen yrityspodcastin avulla

Riitta Siren, 7.5.2020
Viestinnän ja markkinoinnin edelläkävijät ovat heränneet huomaamaan pienemmän kohdeyleisön tavoittamisen toimivuuden. Tarkasti kohdennettu viesti tuottaa aina parempia markkinoinnillisia tuloksia, kuin ympäripyöreä massaviesti.

Suurin osa podcast-kuuntelijoista hakeutuu niiden pariin oppiakseen uutta ja kehittyäkseen vaikkapa harrastuksissaan, tai he haluavat syventyä mielenkiinnon kohteidensa pariin. Merkittävää on myös, että iso osa kuuntelijoista kuuntelee podcast-jaksot lähes kokonaan – uskaltaako samaa sanoa esimerkiksi blogipostauksesta?

Lähtökohta podcastin sisällöntuottamiselle onkin viestijän kannalta herkullinen: nyt saa luvan kanssa syventyä, käyttää ammattisanastoa ja edistyneitä termejä sekä pysähtyä yksityiskohtien ääreen. Ajatus tuntuu helpottavalta, eikö totta: enää ei tarvitse muotoilla viestiä niin, että joka iikka sen ymmärtää. Hapanjuurileivonnasta kertovan podcastin pitäjä saa olettaa, että kuuntelijat tietävät mikä on autolyysi tai emojuuri, juoksuaiheista podcastia kuuntelevat jaksavat puolestaan kuunnella loputtomiin asiantuntijan pohdintaa sopivista sykerajoista.

Podcast-jakson kesto saa siis olla pitkä, yli tunnin jakso ei ole innokkaalle kuuntelijalle liikaa. On-demand-äänimedian ehdottomasti parhaimpiin puoliin kuuluu sitä paitsi sisällön kuluttaminen silloin, kun se itselle parhaiten sopii, vaikka sitten sopivissa pätkissä.

Äänimedia tuottaa vaikuttavaa viestintää

Kun suunnittelee yrityksen podcastin rohkeasti niche-yleisöä kiinnostavan aiheen ympärille (ja markkinoi sitä tehokkaasti), saa yleensä palkkioksi lojaalin kuuntelijakunnan, joka valitsee itse juuri sinun organisaatiosi äänimedian seurakseen lenkkipolulle tai puutarhan kevätsiivoukseen. Podcastin vetäjän mielipidettä kunnioitetaan, ja pieni vakiokuuntelijakunta ottaa podcastin viestin ja sisällöt hanakammin vastaan verrattuna muihin viestintäkanaviin. Jakso jaksolta syntyvä uskollisuus ja luottamus generoituu todennäköisemmin ostohalukkuudeksi juuri sinun organisaatioltasi. Ja tässä tietenkin piilee villakoiran – tässä tapauksessa sisältömarkkinoinnin – ydin.

Miten luon oman podcastin?

Me Podivalla suosittelemme, että yrityspodcastia suunnittelevan kannattaa aivan ensimmäiseksi yrittää ymmärtää, mistä potentiaalinen niche-yleisö on kiinnostunut, ja miten näihin sisältöihin saa hienovaraisesti liitettyä organisaation tuotteen tai palvelun. Muista, että  podcast ei koskaan ole mainos! Seuraava askel on luoda mahdollisimman houkutteleva podcast-konsepti. Podiva auttaa konseptin luomisessa, sisällöntuotannossa, äänituotannossa ja jaksojen markkinoinnissa. Olethan yhteyksissä!

Riitta Sirén on kokenut viestijä ja sisällöntuottaja. Podcasteissa Riitta viehättää se, että kerrankin on lupa syventyä.

riitta.siren@podiva.fi

Lue seuraavaksi