Valjasta branded podcast sisäisen viestinnän käyttöön

Riitta Siren, 2.6.2020

Tällä hetkellä Suomessa perustetaan branded podcasteja lähinnä ulkoisen viestinnän tarpeisiin. Mutta mikset käyttäisi sitä myös sisäiseen viestintään?

Ei ole mitään syytä, miksei äänimediaa voisi hyödyntää organisaation sisällä. Podcastien avulla voi kehittää esimerkiksi yrityskulttuuria ja me-henkeä, ja se toimii mainiosti myös uusien työntekijöiden perehdyttämisessä.

Äänimedia on tehokas viestinviejä, sillä äänen kuuleminen tekee viestistä henkilökohtaisemman. Podcasteja myös jaksetaan kuunnella pidempään, kuin yhtäkään nettisivuartikkelia jaksetaan lukea. Ja kun kanava kiinnostaa pidempään, voi myös käsiteltävään aiheeseen sukeltaa syvemmälle.

Sisäisen viestinnän käytössä branded podcastista on apua, iloa ja hyötyä muun muassa:

  1. Muutosjohtamisen viestintäkanavana

Kiivastahtisessa työelämässä kognitiivinen joustavuus nousee tärkeäksi arvoksi. Muutokseen täytyy tottua. Organisaatiossa myllertäviä muutosvoimia voi mainiosti tuoda esiin podcastin muodossa. Toteutustapoja on lukuisia, alan gurujen haastatteluista organisaatiospesifeihin keskusteluihin.

  1. Johdon viestintäkanavana

Entä jos toimitusjohtajan blogi olisikin toimitusjohtajan podi? Toimitusjohtajat usein ymmärtävät heiltä tulevan viestinnän merkityksen, mutta harva heistä on armoitettu kirjoittaja – tai kameran edessä esiintyjä. Kannattaa kokeilla antaa heille rauhallinen miljöö ja mikki nenän eteen!

  1. Sisäisenä sparraajana ja ammattitaidon kehittäjänä

Kohdenna branded podcast-kausi myyntitiimille tai asiakasrajapinnassa toimiville ja välität heille kätevästi kerralla tehoa ja rentoutta myyntitilanteisiin ja empaattisuutta reklamaatioiden hoitoon.

Riitta Sirén on kokenut viestijä ja sisällöntuottaja. Podcasteissa Riitta viehättää se, että kerrankin on lupa syventyä.

riitta.siren@podiva.fi

Lue seuraavaksi

Viisi nopeaa: näin luot kuunnellun branded podcastin

Branded podcast on tehokas viestintäkanava, kunhan sen linkittää osaksi viestinnän kokonaisuutta ja viestintästrategiaa. Kiinnostava branded podcast syntyy näistä elementeistä: 1. Kerro vi...

Pari lukua podcasteista

Organisaatioviestinnän airueiksi valjastetut branded podcastit ovat maailmalla kuumaa kamaa. Mutta miltä ne näyttävät meillä Suomessa numeroiden valossa? Radiomedian viime vuonna julkaistu r...