Podcasteihin erikoistunut kumppani tuo yrityspodcastin suunnitteluun ja toteuttamiseen oikeita suuntimia, laatua ja ulkopuolista näkökulmaa.

Moni viestintäammattilainen on juuri nyt todella kiinnostunut omasta äänimediasta ja sen tarjoamista mahdollisuuksista, mutta epäröi ottaa ratkaisevaa askelta. Usein kyse on siitä, ettei podcast ole riittävän tuttu viestintäväline ammattilaisellekaan.

”Jos ei ole varma podcastien edustamasta tyylilajista, kannattaa ottaa kumppani avuksi. Formaatti poikkeaa kirjoitetusta tekstistä tai videosta suuresti. Jos ei ole aiemmin tehnyt podcastia, saattaa tulla tuottaneeksi jotain ihan muuta, kuin koukuttavan podcastin. Ulkopuolinen kumppani auttaa sparraamaan podcastin sisällöt nimenomaan genreen sopivaksi”, sanoo Podivan toinen perustaja ja podcast-tuottaja Riitta Sirén.

Sirén näkeekin yhtenä mahdollisena kompastuskivenä viestintäammattilaisten innokkuuden tuoda yrityksen sanoma jaksosisältöjen keskiöön.

”Toki podcastin tarkoituksena on toimia organisaation omana mediana ja äänitorvena, mutta podcastissa tämä pitää uskaltaa siirtää ikään kuin rivien väliin. Onnistunut sisältömarkkinointi perustuu siihen, että sisältö tuottaa aitoa lisäarvoa, oli kyse sitten viihdyttämisestä, kouluttamista tai ajatusten herättelemisestä. Podcast ei ole yritysesittely eikä luento”, hän painottaa.

Tavoitteena kaikin puolin laadukas lopputulos

Äänimedian ammattilainen on hyödyksi myös laadukkaan äänen tuottamisessa. Kuuntelijat edellyttävät podcasteilta laadukasta ja ammattimaisesti toteutettua ääntä. Studio-olosuhteet ovat äänenlaadun kannalta aina paras ratkaisu, mutta podcastkumppani voi myös konsultoida sellaisen rakentamisessa toimisto-olosuhteisiin.

”Äänenlaadun lisäksi kumppani auttaa pohtimaan muuta äänimaailmaa, kuten jinglejä, välimusiikkia ja jaksoa tehostavia ja rytmittäviä ääniefektejä”, Sirén selittää.

Äänimedian ammattilainen tietää lisäksi, mitä laadukkaan yrityspodcastin tuottaminen vaatii resurssimielessä. Yrityksen viestintäorganisaation pitää pohtia riittävätkö omat käsiparit: jaksojen käsikirjoittaminen, nauhoitukset, vieraiden ja juontajien buukkaus sekä tietenkin jaksojen aktiivinen markkinointi vievät aikaa. Ulkopuolinen ammattilainen voi olla näissä kaikissa avuksi.

 

Mitä muuta ulkopuolinen kumppani voi tarjota? Kuuntele Podivan Äänet päälle! -podcastin jakso, jossa kumppanin valintaa, hyötyjä ja palvelutarjontaa pohditaan laajemmin. Löydät jakson seuraavan linkin takaa: Äänet päälle!

Riitta Sirén on kokenut viestijä ja sisällöntuottaja. Podcasteissa Riitta viehättää se, että kerrankin on lupa syventyä.

riitta.siren@podiva.fi

Lue seuraavaksi

Viisi nopeaa: näin luot kuunnellun yrityspodcastin

Branded podcast on tehokas viestintäkanava, kunhan sen linkittää osaksi viestinnän kokonaisuutta ja viestintästrategiaa. Kiinnostava branded podcast syntyy näistä elementeistä: 1. Kerro vi...