Miten podcastille saa kuuntelijoita?

Riitta Siren, 26.1.2022

Vaikka me Podivalla painotammekin yrityspodcastin räätälöidylle kohdeyleisölle parhaiten soveltuvaa luonnetta, pitää podcast-jaksojen näkyvyyden eteen tehdä töitä. Aivan samalla tavalla kuin minkä tahansa muun viestinnän työkalun kanssa.

Yrityspodcastit ovat vielä uusi tulokas viestintäkanavien joukossa. Kokosimme muutaman vinkin siihen, mistä podcastin markkinoinnissa kannattaa lähteä lähteä liikkeelle:

  1. LÖYDETTÄVYYS

Onhan podcastin jaksot jaettu verkkosivun ja somekanavien lisäksi yleisimmillä alustoilla? Jos jaksot eivät löydy helposti, ei niitä kukaan lähde netin uumenista kaivelemaan. Hyödynnä myös muut käytössä olevat viestintäkanavat! Podcastia kannattaa mainostaa esimerkiksi tapahtumissa, webinaareissa, uutiskirjeissä ja sähköpostin allekirjoituksissa.

  1. HOUKUTTELEVUUS

Kun jaksot ovat löydettävissä ja halutun kohdeyleisön ulottuvilla, varmista, että markkinoit jaksoja houkuttelevasti. Mielenkiinto herätetään jo podcastin nimellä ja totta kai myös puhujilla. Podcastilla pitää aina olla hyvin suunniteltu kansi, joka kertoo, mistä podcastissa on kyse. Valokuvat puhujista ovat aina tehokas sisäänheittäjä, ja voit herätellä kuuntelijan mielenkiinnon esimerkiksi äänimainoksilla, jotka nostavat jakson parhaat palat esiin. Kirjoita jaksoille myös hyvät kuvaukset.

  1. OIKEA-AIKAISUUS

Suunnittele podcast-jaksojen julkaisu huolella. Sanomattakin on selvää, että heinäkuu ei ole otollisinta aikaa työelämään keskittyvälle podcastille, mutta voisi olla nappivalinta vaikkapa tapahtumaan tai matkailuun perustuvalle podcastille.

BONUS: RIIHIKUIVUUS

Allokoi podcast-budjettiin rahaa maksettuun some-mainontaan. Pieni rahallinen panostus on tarpeen, jotta podcast nousee oikean yleisön tietoisuuteen.

Riitta Sirén on kokenut viestijä ja sisällöntuottaja. Podcasteissa Riitta viehättää se, että kerrankin on lupa syventyä.

riitta.siren@podiva.fi

Lue seuraavaksi