Miltä näyttää yrityspodcastien tulevaisuus?

Podcasteja kuunnellaan yhä enemmän. Ne ovat YouGov -tutkimuksen mukaan ainoa digitaalinen uutislähde, joka on jatkanut kasvamistaan pandemian jälkimainingeissakin. Se tarkoittaa, että myös kuunneltavaa on paljon; joidenkin arvioiden mukaan maailmassa noin kaksi miljoonaa podcastia.
Yritysten omat podcastit kilpailevat kuuntelijoista isolla kentällä. Hypätäänpä yksi askel yli Suomessa nyt käynnissä olevan lämmittelyvaiheen ja katsotaan mitä kehittyneemmät podcast-markkinat kertovat meille yrityspodcastien tulevaisuudesta.
1.Tarkkaan rajattu kohderyhmä
Kehittyneemmillä podcastmarkkinoilla, esimerkiksi Yhdysvalloissa, ei ole enää tavatonta, että yritykset alkavat tuottaa useampaa podcastia eri kohderyhmille. Monen podcastin kelkkaan ei kannata kuitenkaan kylmiltään hypätä. Sen sijaan kannattaa etsiä täydellinen niche omalle brändille ja puhutella sitä johdonmukaisella idealla ja viestillä. Ja voittaa puolelleen uskollinen yleisö.
2. Luovia riskejä
Sama tuttu julkkisjuontaja, pari mikkiä ja kiva vieras? Jospa vain yrityspodcastit kisaisivat keskenään. Kun kilpailijoina ovat markkinoiden kaikki podcastit, on pysyttävä koko alan kelkassa. Mitä tutummaksi podcastit tulevat, sitä luovempia ideoita tarvitaan, jotta yrityksen viestiä kuunnellaan. Yrityspodcastkin voi olla edelläkävijä, kun vain rohkeus riittää – niin podcastien tuottajilla kuin asiakkailla.
3. Laadulla tuotettu ääni
Tuotannon laadulla on pian todella paljon merkitystä. Mikrofoneilla ja itsetehdyillä editoineilla voi toistaiseksi päästä pitkälle, mutta mitä enemmän laatua tuotetaan, sitä enemmän sitä vaaditaan. Musiikkivalinnat, täydellinen äänenlaatu ja ammattimainen, luova editointi. Niistä on tulevaisuuden yrityspodcastit tehty.
Nämä tulevaisuuskuvat kirkkaana mielessä autamme sinua ottamaan yrityspodcastisi ensimmäisen askeleen. Ole yhteydessä, niin jutellaan lisää!
