Podcastit – eli ääni – on noussut tekstin ja videon rinnalle markkinointiviestinnässä. Lisäksi podcastien kaupallinen hyödyntäminen on Suomessakin jo siinä pisteessä, että suosituimmilla tehdään hyvää tiliä.
Podcastit ovat vakiintuneet osaksi monen päivärytmiä, ja kuuntelijoiden massa on saanut podcastit toimimaan myös kaupallisina kanavina. Jos organisaatio tai brändi ei halua tehdä omaa podcastia, podcastien tekijöiden joukosta löytyy varmasti juuri se, jonka ääni uppoaa omaan kohderyhmään. Sillä kun on merkitystä, kuka viestin kertoo ja idean myy, etenkin nuorille kohderyhmille. Mainostajia varmasti kiinnostaa tietää, että podcastien lomassa luetut mainokset eivät juurikaan häiritse kuuntelijoita ja fiksusti tehty sisältöyhteistyö hyödyttää kaikkia osapuolia.
“Podcastien kaupallista kehitystä voi hyvin ennustaa muistelemalla, miten blogit aikanaan kaupallistuivat. Vauhti on toki äänellä blogeja selkeästi kovempi, koska vaikuttajamarkkinointi on melko lailla kehittyneempää nykyään kuin blogien kulta-aikana”, kertoo Riitta Sirén, Podivan sisältö- ja viestintäasiantuntija.
Kaupalliset alustat, mainonta ja maksullisuus
Podcastien kaupallistumisen merkittävä kehityssuunta on se, että osa podcasteista on siirtynyt maksumuurien taakse, kuukausitilauspalveluihin. Kehitys on tapahtunut nopeasti, noin parin vuoden sisään. Nähtäväksi jää, kuinka monelle toimijalle pienen kieliryhmän markkinoilla riittää jaettavaa siivua.
Podcastien kiinnostavuudesta ja kaupallistamisesta ottavat kaiken irti myös viestintäkanavien isot ja kauniit. YouTube ilmoitti elokuussa lanseeranneensa – toistaiseksi tosin vain Jenkeissä – erillisen podcast-osion. Spotify puolestaan kerää podcastaajia tarjoamalla mahdollisuutta maksullisiin podcast-tilauksiin. Palvelu on podcastin tekijöille maksuton ensi vuoteen, minkä jälkeen Spotify alkaa veloittaa kuukausitilauksista komissiota.
Oma tuotanto vai mainos suositussa podcastissa?
Se, lähteekö tuottamaan omaa podcastia vai mainostamaan vaikuttajapodcastissa riippuu täysin viestinnän tavoitteista. Ajatusjohtajuuden kehittämiseen ja brändin rakentamiseen suosittelemme hyödyntämään omaa tuotantoa – oma yleisö pitää kerätä ja ansaita, mutta pitkäjänteinen työ on erittäin palkitsevaa. Esimerkiksi tuotelanseerauksissa taas toimii yhteistyöt ja mainokset vaikuttajapodcastissa: oikea kohderyhmä on jo kerättynä yhteen paikkaan, ja sen voi saavuttaa helposti, vaikka vain yhdellä viestillä.
Podcastien paras etu onkin se, että niillä tavoitetaan pieni, mutta aihepiiristä superkiinnostunut kohdeyleisö juuri silloin, kun heillä on otollinen hetki kuunnella.
Aiheesta keskustellaan myös Äänet päälle! -podcastin uusimmassa jaksossa: https://spotifyanchor-web.app.link/e/A8XUxQEkfub
Podivan perustajat Riitta ja Mari paneutuvat Äänet päälle! -podcastissa podeihin ja viestinnän kuumiin kysymyksiin kuukausittain – toisinaan keskenään, toisinaan hyvien vieraiden seurassa.
Erilaisia esimerkkejä podcastien hyödyntämisestä markkinointiviestinnässä:
- Podcast valjastettiin tv-tuotannon markkinointiin: Uuden ”House of the Dragon”-sarjan podcast toimii jaksojen välillä sarjaa taustoittavana mediana.
- Podivan tuottama Ruokakutsut-podcast toimi saumattomana osana Suomalaisen ruoan päivän -kampanjaa, ja johdatti kuuntelijat kohti juhlapäivää.
- Mainos vaikuttajapodcastissa: Hävikkiviikon aikana Afterwork-podcastin jaksossa pohdittiin hävikin vähentämistä. Podcastin valinta oli varmasti osuva aihepiirin kannalta!
- Podcast toimii erinomaisesti monikanavaisessa viestinnässä. Viherpesusta kertovan jutun lopussa oli linkki samaa asiaa käsittelevään jaksoon: https://yle.fi/aihe/a/20-10002401