Tsemppiä, viestijä! 

Riitta Siren, 25.9.2025

Voit myös kuunnella artikkelin Podivan Äänet päälle! -podcastista: KUUNTELE

 

Vaikkei elo viestintäalan yrittäjänä aina ole onnea ja auvoa, olen katsonut palkkatöissä huhkivien kollegoiden tilannetta huolestuneena viime vuosina. Mieleen tulee puhuva koira Carl Barksin Aku Ankka -tarinassa vuodelta 1953. ”Elämme kovia aikoja, ystävä hyvä.”  

Nykypäivän viestijät joutuvat toimimaan yhä vaativammassa työympäristössä. Sosiaalisen median, jatkuvasti kasvavan tiedon määrän ja kohdeyleisöjen odotusten myötä viestintäalan ammattilaisilta vaaditaan luovuutta ja resilienssiä. Omankin organisaation odotukset viestinnän onnistumisesta ovat usein korkealla. Kaiken lisäksi viestintäalan työpaikat ovat nykyään erityisen tiukassa.  

Hyvä uutinen on kuitenkin se, että parempien aikojen ennustetaan olevan lähellä. Euroopan komissio, Suomen Pankki ja Etla ennustavat ensi vuodelle noin 1,3–1,5 prosentin kasvua. Helsingin Sanomat uutisoi syyskuun alussa, että Danske Bank ennustaa kasvun nousevan kahteen prosenttiin. 

Haastavaa puolestaan on se, että tiukkojen vuosien jälkeen pitäisi siis jaksaa vielä – jaksaa rakentaa strategista etumatkaa kilpailijoihin viestinnän ja markkinoinnin avulla. 

Mikä sitten auttaisi jaksamaan? Yli 20-vuotisen kokemukseni perusteella seuraavat viisi kohtaa tekevät viestintätyöstä mielekästä ja hauskaa:  

1. Selkeytä, kohdenna, priorisoi

Kiireelliset adhoc-tehtävät kiilaavat turhan usein pidemmän aikavälin strategisten suunnitelmien edelle. Työpäivistä katoaa mielenkiinto, jos kokee olevansa pelkkä tiedoteapparaatti muiden palveluksessa eikä ehdi noudattaa omaa pitkäjänteisempää suunnitelmaansa. Fiksu viestintäammattilainen priorisoi ja uskaltaa myös sanoa ei. Toistuville viestintätoimille kannattaa luoda rutiinit ja prosessit, jotta strategiselle työlle jää aikaa.  

2. Linkitä viestintä liiketoimintasuunnitelmaan

Oman työn merkityksellisyys syntyy osittain siitä, miten tärkeäksi sen kokee. Jos jää aina organisaation päätöksenteon ja tekemisen ulkokehälle, on vaikea pitää häntää pystyssä ja kokea olevansa oleellinen osa koneistoa. Joten: linkitä viestintä tiukasti liiketoiminnan tavoitteisiin – tämä tekee viestinnästä ja viestijästä tärkeän muidenkin silmissä. 

3. Uskalla olla hankala

Viestijän pitää joskus olla vähän nihkeä ja sanoa rohkeasti ei, kun tarve vaatii. Tiedotetta ei tehdä, jos siinä ei ole oikeasti mitään median kannalta kiinnostavaa – tiedottajana kyllä tiedät, millä on uutisarvoa. Vedä myös napakasti taaksepäin, jos viestinnän kohderyhmiä lavennetaan niin, ettei viesti kohdistu oikeastaan kenellekään.  Viestijän tehtävä on olla strateginen ja ratkaisukeskeinen ääni organisaatiossa. Viestijä johtaa viestintää! 

4. Yhdistä luovuus ja strateginen ajattelu

Viestijät ovat yleensä luovia, herkästi uutta kehittäviä ahkeraliisoja ja -lasseja. Työrukkasena oleminen on ok, mutta viestintä nousee organisaatiossa arvoiselleen tasolle, kun edellä mainittuihin yhdistetään strateginen ajattelu, numerot, oman tekemisen arviointi datan perusteella ja status quon haastaminen.  

5. Älä jää yksin

Toimivaa ja tuloksellista viestintää ei saa aikaiseksi tutkijankammiosta. Viestijän pitää olla siellä, missä tuotteet, asiakkaat (ulkoiset tai sisäiset) ja palvelut ovat. Mitä aikaisemmassa vaiheessa pääsee mukaan vaikkapa uuden tuotteen kehittelyyn, sitä vaikuttavampaa viestintä tulee olemaan. Ja jos vastaat yksin organisaatiosi viestinnästä, niin verkostoidu meidän muiden kanssa.  

Lue seuraavaksi