Viisi nopeaa: näin luot kuunnellun branded podcastin

Riitta Siren, 26.10.2020

Branded podcast on tehokas viestintäkanava, kunhan sen linkittää osaksi viestinnän kokonaisuutta ja viestintästrategiaa.

Kiinnostava branded podcast syntyy näistä elementeistä:

  1. Kerro viestisi mukaansatempaavan tarinan kautta! Kukaan – et edes sinä itse – ei jaksa kuunnella mainospuheita. Pidä huolta, että tuotatte hyvin kerrottua ja juonellisesti koukuttavaa sisältöä.
  2. Pidä brändäys podcastin sisällöstä turvallisen etäisyyden päässä, tarinan rivien välissä. Keskity tarinan lisäksi organisaatiosi ydinviestiin.
  3. Ole pedantti. Hyvä branded podcast on laatukamaa sisältöä, juontajaa, vieraita ja lopputekstejä myöten.
  4. Mainosta jaksoja tehokkaasti. Muistat varmasti jakaa jaksoja omissa viestintäkanavissasi, mutta olisiko syytä kehittää podcastille vaikkapa promo-video? Järjestää arvonta kuuntelijoiden kesken? Some-mainontaan kannattaa satsata jokunen roponen.
  5. Sitoudu branded podcastiisi. Ensimmäinen kausi on hyvä alku, josta ponnistaa seuraavaan. Ota data talteen ja pyydä kuuntelijoilta parannusehdotuksia.

Riitta Sirén on kokenut viestijä ja sisällöntuottaja. Podcasteissa Riitta viehättää se, että kerrankin on lupa syventyä.

riitta.siren@podiva.fi

Lue seuraavaksi

Pari lukua podcasteista

Organisaatioviestinnän airueiksi valjastetut branded podcastit ovat maailmalla kuumaa kamaa. Mutta miltä ne näyttävät meillä Suomessa numeroiden valossa? Radiomedian viime vuonna julkaistu r...

Miten poikkeusaika muutti kuunteluamme

Podcasteja kuunnellaan erityisen paljon työmatkoilla - busseissa, ratikoissa, autoissa. Ja yksin. Kun kevät 2020 laittoi työpaikat kiinni ja ihmiset jäivät kotiin, se näkyi podcastien kuunteluss...